Vi vill självklart att alla våra kunder ska vara nöjda med sina köp och produkter. Eftersom skidstavarna tillverkas i privat regi gäller inte konsumentlagstiftningen, då den inte gäller vid köp mellan privatpersoner. I stället gäller köplagen (1990:931). Den är inte tvingande, vilket betyder att köparen och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger.
Leverans
Inga skidstavar börjar tillverkas innan betalningen mottagits, och leveransen sker enligt vår överenskommelse. Väljer köparen att hämta upp varorna i Brösarp, Kristianstad, Malmö, eller någon annanstans, ska det ske snarast möjligt och inom rimlig tid om vi ej kommit överens om annat. Skickas varorna är det i regel med DB Schenker. Önskar du annat, exempelvis Bussgods, så måste detta meddelas i beställningsformuläret.
Returer och ångerrätt
Eftersom skidstavarna tillverkas efter dina specifika önskemål om längd och färg erbjuder vi inte ångerrätt. Returer erbjuder vi enbart om vi levererat fel i förhållande till vad du har beställt och fått bekräftelse på. Kontakta oss i så fall omedelbart så att vi kan rätta till problemet.
För att retur ska vara möjlig måste den beställda varan vara i exakt samma oanvända skick som när du tog emot den. Den får alltså inte vara använd om du ska returnera den. Den måste också förpackas väl på samma sätt som originalförpackningen. Du måste också kontakta oss innan du returnerar något. Eventuell retur måste ske inom 30 dagar efter att du mottagit leveransen. Har det gått längre tid erbjuder vi inte retur.
Väljer du att köpa rabatterade eller begagnade produkter gäller inga returer.
Reklamationer
Alla bambustavar är noga inspekterade innan vi skickar dem, men skulle en stav mot förmodan gå sönder på något sätt under normalt bruk så kan du reklamera stavarna. Du måste då bevisa att stavarna inte har gått sönder på grund av vårdslöshet, för då godtar vi inga reklamationer. Men om stavarna gått sönder under normalt bruk och vi godtar din förklaring, så löser vi problemet, antingen genom att laga dina stavar, eller genom att skicka ersättningsdelar så att du själv kan laga dem.
Accepterar du dessa köpevillkor accepterar du också att bambu, även om det är flexibelt, starkt och tåligt, kan gå sönder.
Efter två år från köpet har du som köpare förlorat din rätt att reklamera varan.
Säljarens och köparens vårdplikt
Det finns en bestämmelse i köplagen om att båda parter har så kallad vårdplikt. Det innebär att om en vara inte hämtas i tid av köparen ska säljaren ta hand om varan åt köparen. Detsamma gäller om köparen har fått varan, men av någon anledning ska lämna tillbaka den till säljaren. Tills detta sker ska köparen ta hand om varan åt säljaren.